Psychoterpia Dzieci
Celem psychoterapii dziecka jest z jednej strony wspomaganie go w jego prawidłowym rozwoju, z drugiej strony to przezwyciężanie określonych problemów pojawiających się na danym etapie jego życia.
Rodzice szukają psychoterapeuty dziecięcego, kiedy:
• czują niepokój, czy ich dziecko prawidłowo się rozwija,
• dziecko zmaga się z trudnościami w sferze emocjonalnej , poznawczej czy społecznej,
• dziecko przejawia zachowania seksualne wykraczające poza normę rozwojową,
• chcą uzyskać pomoc psychoterapeutyczną dla swojego dziecka w sytuacji traumy lub kryzysu rodzinnego.
Pomoc psychologiczna dla dziecka rozpoczyna się od trzech lub czterech wizyt konsultacyjnych, prowadzonych przez dwóch psychoterapeutów. Na pierwsze wizyty zapraszani są rodzice razem z dzieckiem. Rozmowa ma na celu zebranie dokładnego wywiadu dotyczącego rozwoju dziecka, jak i określenie jego trudności oraz sposobu funkcjonowania. Jeśli rodzice posiadają wcześniejsze opinie psychologiczne lub lekarskie dotyczące dziecka, jak i rysunki stworzone przez dziecko, można je wziąć ze sobą. Na ostatnie spotkanie konsultacyjne zapraszamy tylko rodziców. Jeśli przeprowadzona diagnoza wykazała potrzebę psychoterapii dziecka, to odbywa się ona już wyłącznie z nim i psychoterapeutą.
W pracy psychoterapeutycznej z dziećmi wykorzystujemy przede wszystkim niedyrektywną zabawę, w której dziecko za pomocą dostępnych mu przedmiotów opowiada, przeżywa, pokazuje obszary/tematy, które są dla niego trudne. Podczas spotkań rozmawiamy z dzieckiem, stosujemy rysunek, jako narzędzie, które pomaga w opisaniu trudności oraz w poradzeniu sobie z nimi.
Psychoterapia dzieci, podobnie jak dorosłych , polega na systematycznych spotkaniach młodego pacjenta z terapeutą, najczęściej raz w tygodniu. Sesje trwają 50 minut, a ich przebieg dostosowany jest do wieku i potrzeb dziecka.
Aby dziecko mogło w pełni skorzystać z psychoterapii potrzebna jest współpraca z rodzicami. W tym celu terapeuta zaprasza rodziców na konsultacje w celu: wymiany informacji o dziecku dotyczących procesu terapeutycznego, wyjaśnieniu procesów rozwojowych zachodzących u dziecka oraz wspomaganiu ich umiejętności wychowawczych. Pierwsza konsultacja z rodzicami jest zazwyczaj po 5 lub 10 spotkaniach z dzieckiem. Kolejne konsultacje w zależności od potrzeb.